Progression

MIKportalen är uppbyggd efter läroplanens mål och progression kring informationssökning, källkritik, digitala verktyg och säker kommunikation. MIK genomsyrar många delar av läroplanen. I MIK i läroplanen kan ni se en uppställning av det centrala innehåll som är direkt kopplat till MIK.

MIKportalen är utformad årskursvis med en tydlig röd tråd som löper från år 0 upp till år 9. Övningarna är anpassade efter en viss årskurs och är tänkta att utföras i en viss följd men går att anpassa i nivå och flytta vid behov. Alla övningar kan med fördel upprepas.

Årstaskolan arbetar utifrån nedanstående progression och plan.

Årskurs 0-3

Med stöd orientera sig i biblioteket

  • Faktaböcker och skönlitteratur
  • Ämnesord

 

Med stöd söka i fysiska medier med hjälp av bokens nycklar

  • Rubriker
  • Bilder och bildtext
  • Innehållsförteckning och register
  • Alfabetisk ordning i uppslagsverk och ordböcker

 

Med stöd orientera sig i digital miljö

  • Webbläsarens och webbsidans delar och funktioner
  • Sökmotorer

Med stöd utföra en enkel källkritisk granskning

  • Avsändarens betydelse på innehåll

Övningar

År 0

Hur funkar bibliotek?

År 1

Hur funkar bibliotek?

År 2

Hur funkar bibliotek?

Vad är Internet?

Nyhetsbladet- Nyheter och källor 0-3

År 3

Hur funkar bibliotek?

Bli en källspanare
Tror du på det? grundläggande källkritik

Årskurs 4-6

Självständigt orientera sig i biblioteket med hjälp av bibliotekets nycklar

  • SAB-systemet
  • Ämnesord
  • Självständigt söka i fysiska medier med hjälp av bokens nycklar
  • Bilder och bildtext
  • Innehållsförteckning och register
  • Ledord och alfabetisk ordning i uppslagsverk och ordböcker

 

Självständigt orientera sig i digital miljö

  • Webbläsarens och webbsidans delar och funktioner
  • Sökmotorer
  • Databaser och uppslagsverk

 

Självständigt utföra en källkritisk granskning

  • Avsändare
  • Budskap
  • Syfte
  • Jämföra olika källors tillförlitlighet

 

Medvetenhet om vinklade budskap och kunna tillämpa ett källkritiskt tankesätt

  • Fysiska och digitala miljöer
  • Reklam
  • Opinionsbildning och informationsspridning

 

Medvetenhet om hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier

  • Sociala medier
  • Etiska och rättsliga konsekvenser

Övningar

År 4

Nyhetsbladet- Nyheter och källor 4-6

MIK-veckan – kommer snart!

År 5

Vad är en sökmotor?

År 6

Ljug med fakta – vinklade budskap och källkritik 4-6

Hearly

Årskurs 7-9

Formulera frågeställningar, sökfrågor och sökord väl anpassade efter ämne.

 

Välja ändamålsenliga medier för sina frågeställningar.

 

Självständigt söka och sovra i stora mängder information från en mängd olika källor med en mängd olika metoder.

  • Bibliotek – SAB-systemet, facklitteratur, uppslagsverk, ordböcker
  • Digitalt – sökmotorer, webbsidor, uppslagsverk, databaser

 

Värdera, tolka, jämföra och analysera inhämtad information och kunna göra ett medvetet och väl avvägt urval av information.

 

Göra välgrundade källkritiska granskningar

  • Avsändare
  • Budskap
  • Syfte
  • Fylligt kunna svara för den granskning som görs

 

Vara införstådd med vad upphovsrätt innebär, varför källor måste anges och kunna redovisa sina källor på korrekt sätt

  • Källhänvisning
  • Källförteckning
  • Citering

 

Kunskap om att budskap vinklas i både fysiska men i synnerhet digitala miljöer, och kunna tillämpa ett källkritiskt tankesätt.

  • Reklam och nyheter
  • Opinionsbildning och informationsspridning

 

Förståelse för att de är medskapare i digitala miljöer och ta ansvar för sitt eget agerande

  • Sociala medier
    Möjligheter och risker med digitala medier

Övningar

År 7

Sökskola

År 8

Källkritik

År 9

Virala begrepp – kommer snart!

Fristående lektioner

Dessa lektioner hör inte till en särskild årskurs i progressionen. Alla lektionerna stöder elevernas medie- och informationskunnighet på olika sätt.

Övningar

Källkritik med skönlitteratur år 0-3

Källkritik med skönlitteratur år 4-6

Nyhetsbladet- Nyheter och källor 7-9