MIKportalen är uppbyggd efter läroplanens mål och progression kring informationssökning, källkritik, digitala verktyg och säker kommunikation. MIK genomsyrar många delar av läroplanen. I MIK i läroplanen kan ni se en uppställning av det centrala innehåll som är direkt kopplat till MIK.
MIKportalen är utformad årskursvis med en tydlig röd tråd som löper från år 0 upp till år 9. Övningarna är anpassade efter en viss årskurs och är tänkta att utföras i en viss följd men går att anpassa i nivå och flytta vid behov. Alla övningar kan med fördel upprepas.
Årstaskolan arbetar utifrån nedanstående progression och plan.
Årskurs 0-3Med stöd orientera sig i biblioteket
Med stöd söka i fysiska medier med hjälp av bokens nycklar
Med stöd orientera sig i digital miljö
Med stöd utföra en enkel källkritisk granskning
|
Övningar
Årstabladet- Nyheter och källor 0-3
|
Årskurs 4-6Självständigt orientera sig i biblioteket med hjälp av bibliotekets nycklar
Självständigt orientera sig i digital miljö
Självständigt utföra en källkritisk granskning
Medvetenhet om vinklade budskap och kunna tillämpa ett källkritiskt tankesätt
Medvetenhet om hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier
|
ÖvningarÅrstabladet- Nyheter och källor 4-6
Ljug med fakta – vinklade budskap och källkritik 4-6
MIK-veckan – en introduktionsvecka för åk 4 med en schemabrytande dag + övningar att väva in i övriga skolveckan. Baseras på MIKportalens. |
Årskurs 7-9Formulera frågeställningar, sökfrågor och sökord väl anpassade efter ämne.
Välja ändamålsenliga medier för sina frågeställningar.
Självständigt söka och sovra i stora mängder information från en mängd olika källor med en mängd olika metoder.
Värdera, tolka, jämföra och analysera inhämtad information och kunna göra ett medvetet och väl avvägt urval av information.
Göra välgrundade källkritiska granskningar
Vara införstådd med vad upphovsrätt innebär, varför källor måste anges och kunna redovisa sina källor på korrekt sätt
Kunskap om att budskap vinklas i både fysiska men i synnerhet digitala miljöer, och kunna tillämpa ett källkritiskt tankesätt.
Förståelse för att de är medskapare i digitala miljöer och ta ansvar för sitt eget agerande
|
Övningar
Vem säger vad i vilket syfte? Grundläggande källkritik
Årstabladet – nyheter och källor 7-9
Så funkar Årstavikens bibliotek
|