Introducera källkritikens grunder för eleverna med hjälp av presentationen Tror du på det? I presentationen finns det korta övningar i form av påståenden eleverna ska fundera kring. Dela in eleverna i grupper om 2-4 och stanna upp vid varje påstående så gruppen får diskutera påståendet utifrån källkritikens 3 viktiga V.
Källkritikens 3 viktiga V finns på en affisch och bokmärken så tankesättet enkelt ska kunna följa med och upprepas i undervisningen.
Övningar
Dagens tror du på det?
Använd påståendena i presentationen och/eller skapa egna påståenden som eleverna kan analysera med hjälp av 3 viktiga V. Du kan anpassa påståendena till det ämnesområde ni läser för tillfället. Låt eleverna ta ställning till ett påstående om dagen under en period för att få in det källkritiska tänkandet i vardagen.
Viskleken
Viskleken är ett perfekt sätt att öva på primärkällor, sekundärkällor och hur budskap kan ändras. Använd gärna begreppen så de sätter sig hos eleverna. Låt första viskaren, primärkällan, skriva ner en mening, budskapet, på ett papper och sen viska meningen till nästa person som viskar den vidare. Alla viskare utöver den första är sekundärkällor. Testa med olika långa viskkedjor.
Du kan manipulera kedjan genom att be någon i mitten medvetet viska fel för att lyfta en diskussion om hur lätt det är att förvränga information.
- Jämför primärkällans budskap med sista sekundärkällans budskap. Har det ändrats när den viskats vidare?
- Vem av alla sekundärkällor viskade fel?
- Varför ändrades budskapet? Viskade sekundärkällorna fel med flit eller av misstag?
- Vilka konsekvenser kan det ha att budskap ändras? Till exempel om primärkällan har ett väldigt viktigt budskap som blir fel i slutändan.
Centralt innehåll ur LGR11
Kap 1. Skolans värdegrund
Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet, med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Kap 5.15 Samhällskunskap
Hur man urskiljer budskap, avsändare, syfte, såväl i digitala som andra medier, med ett källkritiskt förhållningssätt.
Kap 5.18 Svenska
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
Hur man jämför källor och prövar dras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.