Låt eleverna öva på källkritikens grunder med hjälp av presentationen där det finns korta övningar i form av påståenden, citat, memes och virala bilder som eleverna får källkritiskt granska med hjälp av källkritiska frågeställningen: Vem säger vad i vilket syfte? Dela in eleverna i grupper och stanna upp vid varje övning och låt gruppen diskutera. Dela gärna ut bokmärket så de har den källkritiska frågeställningen framför sig.
Vem säger vad i vilket syfte? Presentation Powerpoint
Vem säger vad i vilket syfte Presentation PDF
Vem säger vad i vilket syfte? Handledning
Vem säger vad i vilket syfte? Bokmärke
Vem säger vad i vilket syfte? Affisch
Lektionen kan med fördel kopplas ihop med Bli en källspanare! som är för yngre elever men fungerar lika bra för äldre.
Övningar
Dagens Vem säger vad i vilket syfte?
Använd memes, virala bilder och fenomen, aktuella ämnen och låt eleverna källkritiskt granska dem utifrån Vem säger vad i vilket syfte. Du kan anpassa materialet till det ämnesområde ni läser för tillfället. Låt eleverna ta ställning till några texter/bilder om dagen under en period för att få in det källkritiska tänkandet i vardagen.
Viskleken
Viskleken är ett perfekt sätt att öva på primärkällor, sekundärkällor och hur budskap kan ändras. Använd gärna begreppen så de sätter sig hos eleverna. Låt första viskaren, primärkällan, skriva ner en mening, budskapet, på ett papper och sen viska meningen till nästa person som viskar den vidare. Alla viskare utöver den första är sekundärkällor. Testa med olika långa viskkedjor.
Du kan manipulera kedjan genom att be någon i mitten medvetet viska fel för att lyfta en diskussion om hur lätt det är att förvränga information.
- Jämför primärkällans budskap med sista sekundärkällans budskap. Har det ändrats när den viskats vidare?
- Vem av alla sekundärkällor viskade fel?
- Varför ändrades budskapet? Viskade sekundärkällorna fel med flit eller av misstag?
- Vilka konsekvenser kan det ha att budskap ändras? Till exempel om primärkällan har ett väldigt viktigt budskap som blir fel i slutändan.
Centralt innehåll ur LGR11
Kap 1. Skolans värdegrund
Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet, med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Kap 5.9 Biologi
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi, såväl i digitala som i andra medier.
Kap 5.10 Fysik
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik, såväl i digitala som i andra medier.
Kap 5.11 Kemi
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi, såväl i digitala som i andra medier.
Kap 5.15 Samhällskunskap
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel sociala medier, webbplatser och dagstidningar.
Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Kap 5.18 Svenska
Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digital och andra medier och i olika sammanhang.
Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
Hur man citerar och gör källhänvisningar, även vid användning av digitala medier.
Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar olika källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.