Läs boken tillsammans med klassen, de kan läsa enskilt, i grupp eller högläsa. Vissa böcker är lämpade för en lektion medan andra kräver läsning under längre tid. Använd handledningen till varje bok för diskussioner, övningar och begrepp. OBS att sidan kommer uppdateras med nya handledningar fortlöpande.
Denna sida har böcker för år 0-3. Se även MIK i skönlitteratur 4-6
Enhörningen Aurora
Aurora är en enhörning som bor i en magisk skog. Vid en tävling om vem som skjuter finast magistråle med sitt enhörningshorn vinner Aurora men en annan häst ljuger om att Aurora lurats och förstört i tävlingen. Boken slutar väldigt pedagogiskt med att man ska ifrågasätta när det går rykten. Boken är en tecknad serie med serierutor och pratbubblor och passar perfekt att läsa i storgrupp där en högläser och övriga följer med i handlingen, i egen eller delad bok eller gemensamt där flera elever läser olika roller. Boken är lättläst med korta och få rader på varje sida och passar fint för år 1-2.
MIK i skönlitteratur – Enhörningen Aurora
Scoopet – Förstörda bevis
Förstörda bevis är första delen i serien Scoopet. Det är en kapitelbok som passar år 3-5. Den passar bra både för högläsning och enskild läsning. Den kräver att eleverna är flytande i sin läsning. Boken handlar om Maryam och Hugo som går på Sturebergsskolan. Skolbiblioteket ska läggas ner och barnen bestämmer sig för att göra en namninsamling för att behålla sitt bibliotek. Över 500 personer skriver på, nästan alla som går på skolan. Men när de lämnar in namnlistorna till kommunalrådet Kurt Rydén på kommunhuset beter han sig märkligt. De ser hur han matar ner alla papper i dokumentförstöraren. Boken är ett slags deckarmysterium men även fullspäckad med fakta om vem som styr och bestämmer i Sverige, kommunen och på skolan men även hur man publicerar på nätet, vem som är avsändare och hur media väljer vad vi ska få veta.
MIK i skönlitteratur – Förstörda bevis
Begrepp
Avsändare/källa, mottagare, budskap, syfte, vinkla, ljuga, källkritik. Dessa begrepp är bra att eleverna får till sig under diskussionerna. Anpassa svårigheten efter elevgruppen men använd gärna begreppen då de är en del i MIK-progressionen.
Centralt innehåll ur LGR11
Kap 1. Skolans värdegrund
Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet, med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Kap 5.15 Samhällskunskap
Hur man kan värdera och bearbeta källor och information, såväl med som utan digitala verktyg.
Kap 5.18 Svenska
Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.