MIK i skönlitteratur 4-6

Eleverna får med hjälp av skönlitteratur diskutera källkritik, avsändare, budskap, syfte, ryktesspridning och vem de kan lita på. Frågorna är centrerade kring källkritikens 3 viktiga V : Vem? Vad? Varför?

Läs boken tillsammans med klassen, de kan läsa enskilt, i grupp eller högläsa. Vissa böcker är lämpade för en lektion medan andra kräver läsning under längre tid. Använd handledningen till varje bok för diskussioner, övningar och begrepp. OBS att sidan kommer uppdateras med nya handledningar fortlöpande.

Denna sida har böcker för år 4-6. Se även MIK i skönlitteratur 0-3

Scoopet – Förstörda bevis

Förstörda bevis är första delen i serien Scoopet. Det är en kapitelbok som passar år 3-5. Den passar bra både för högläsning och enskild läsning. Den kräver att eleverna är flytande i sin läsning. Boken handlar om Maryam och Hugo som går på Sturebergsskolan. Skolbiblioteket ska läggas ner och barnen bestämmer sig för att göra en namninsamling för att behålla sitt bibliotek. Över 500 personer skriver på, nästan alla som går på skolan. Men när de lämnar in namnlistorna till kommunalrådet Kurt Rydén på kommunhuset beter han sig märkligt. De ser hur han matar ner alla papper i dokumentförstöraren. Boken är ett slags deckarmysterium men även fullspäckad med fakta om vem som styr och bestämmer i Sverige, kommunen och på skolan men även hur man publicerar på nätet, vem som är avsändare och hur media väljer vad vi ska få veta.

MIK i skönlitteratur Förstörda bevis

Begrepp

Avsändare/källa, mottagare, budskap, syfte, vinkla, ljuga, källkritik. Dessa begrepp är bra att eleverna får till sig under diskussionerna. Anpassa svårigheten efter elevgruppen men använd gärna begreppen då de är en del i MIK-progressionen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *