Medie- och informationskunnighet är ofta fokuserad kring digitala medier men de fysiska medierna är minst lika viktiga. I den här övningen får eleverna undersöka bokens olika nycklar, dvs de delar i boken som guidar vår läsning. Alla böcker har något slags nycklar men det är främst i faktaböcker de är användbara så vi snabbt kan hitta rätt information utan att behöva läsa från början till slut.
Använd presentationen eller affischerna för att introducera eleverna till nycklarna: innehållsförteckning, register, bilder och bildtext, rubriker, faktaruta, ordlista och ledord.
Lägg ut böcker i klassrummet och låt dem gå runt enskilt eller i grupp för att undersöka böckerna och fylla i uppgiftspappret.
Bokens nycklar – presentation ppt
Bokens nycklar – presentation pdf
Skapa egna nycklar
Välj ut faktaböcker som saknar nycklar och låt eleverna skapa egna nycklar.
Saknas innehållsförteckning – låt eleverna skapa innehållsförteckning utifrån bokens rubriker. Låt dem fundera på vilka rubriknivåer som är viktiga att få med – bara kapitelrubrikerna? Finns det indelningar inom kapitlet som ska synas i innehållsförteckningen?
Saknas rubriker – låt eleverna skapa rubriker utifrån vad texten handlar om.
Saknas register- låt eleverna läsa boken och välja ut några nyckelord som är viktiga i texten och göra ett register av dem.
Saknas ordlista- låt eleverna läsa boken och välja ut några nyckelord som är viktiga i texten och göra en ordlista av dem. Gör ledord till ordlistan.
Bokens nycklar – skapa nycklar
Centralt innehåll ur LGR11
Kap 2. Övergripande mål och riktlinjer
Kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande.
Skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens.
Skolans arbetsmiljö utformas så att alla elever, för att själva kunna söka och utveckla kunskaper, ges aktivt lärarstöd och får tillgång till och förutsättningar att använda läromedel av god kvalitet samt andra lärverktyg för en tidsenlig utbildning, bland annat skolbibliotek och digitala verktyg.
Kap 5.12-5.15 Geografi, Historia, Religionskunskap och Samhällskunskap
Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer, och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information, såväl med som utan digitala verktyg. (åk 1-3)
Kap 5.18 Svenska
Informationssökning i böcker, tidskrifter, och på webbplatser för barn samt via sökmotorer på internet. (åk 1-3)
Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning ochordförståelse. (åk 4-6)
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet. (åk4-6)