Årstaskolans bibliotek är färgkodat för att elever i alla åldrar ska kunna hitta sina hyllor. Bibliotekskunskapen sker främst i den löpande verksamheten genom att eleverna i så hög mån som möjligt får leta sig fram med hjälp av bibliotekets guider och karta.
Allt material finns längre ner på sidan. Materialet är anpassat efter Årstaskolans bibliotek med de särskilda koder och utbrytningar skolan har. Längre ner hittar du skolneutralt material om du vill införa färgkodningen på en annan skola.
Mål
I år 0-1 sker mycket av bibliotekskunskapen via mycket korta övningar i helgrupp, till exempel genom att peka ut olika delar i biblioteket. Fokus är att lära sig skillnaden mellan fakta och skönlitteratur/berättelsebok och förståelse för låneprocessen.
I år 2 och uppåt är bibliotekskunskapen mer fokuserad kring att lära sig bibliotekets system och ämnesord. Eleverna uppmanas att hitta sig fram själva i biblioteket med hjälp av skyltning och kartan över biblioteket. De klasser som önskar får en formell introduktion, se material nedan.
Bibliotekarien bör få tid och möjlighet att stöda eleverna i att hitta i biblioteket under deras biblioteksbesök. Det är en fördel om personal som följer till biblioteket kan hantera lånesystemet så bibliotekarien kan frigöras att röra sig fritt i biblioteket och lära eleverna att hitta.
Hur man beter sig i biblioteket och tar hand om böcker är också en del av bibliotekskunskapen. På Årstaskolan avger alla elever i årskurs 1-4 på ett bibliotekslöfte. Löftet följer med till klassrummet som en påminnelse under året.
Material och övningar
Årstaskolans guider till biblioteket
Karta över biblioteket vid Årsta torg
Guider till andra skolor
Hur hittar jag i biblioteket allmän
Bibliotekslöfte
Orientera sig i biblioteksrummet
Låt eleverna peka ut fakta, skönlitteratur/berättelseböcker, lånedatorn, återlämningslådan och andra viktiga delar av biblioteksrummet. Involvera eleverna i låneprocessen så mycket som möjligt. (år 0-1)
Så funkar bibliotek introduktion
Introducera eleverna i bibliotekets delar och Hur beståndet är ordnat. Använd presentationen och/eller använd affischerna när eleverna ska orientera sig i biblioteksrummet. (år 2-3)
Ämnesord 1
Dela in eleverna i grupper om 2-4. Varje grupp ska ha ett kodbokmärke. Klipp ut ämnesorden och lägg dem i en burk. Dra ett ämnesord åt gången och låt eleverna hitta vilken kod de tror ämnesordet hör till. Diskutera och förklara ämnesorden vid behov. (år 2 och uppåt)
Om du vill höja nivån kan du utse en bytesplats, till exempel ett bord eller hörn i rummet. Klipp ut ämnesorden och lägg dem i en burk. Varje grupp ska dra ett ämnesord ur burken och leta reda på en bok om ämnet med hjälp av bibliotekets nycklar: kodlistan, skyltar, knubbar, bibliotekskatalog. När de hittat en bok går de till bytesplatsen, byter bok med en annan grupp och ställer upp den boken på rätt plats i biblioteket. (år 3 och uppåt)
kodbokmarke – skriv ut dubbelsidig
ämnesord – sista bladet är tomt så du kan fylla i egna ämnesord
Centralt innehåll ur LGR11
Kap 2. Övergripande mål och riktlinjer
Kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande
Skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens.
Skolans arbetsmiljö utformas så att alla elever, för att själva kunna söka och utveckla kunskaper, ges aktivt lärarstöd och får tillgång till och förutsättningar att använda läromedel av god kvalitet samt andra lärverktyg för en tidsenlig utbildning, bland annat skolbibliotek och digitala verktyg.